Uit de kast

Het moest er maar eens van komen… Ik praat er niet vaak over maar vergeten, of zoiets geks, doe ik nooit. 

Elke dag, elk uur beheerst het toch je leven. Het zou niet moeten. Mogen. Maar c’est la vie. Ik heb ooit eens een kennis gehad die er pas na een jaar achter kwam. Waarom? Omdat we stapmaatjes waren. Tja, alcohol maakt meer goed dan je lief is 😉
Ik ben vrij eigenwijs zegt men…waarschijnlijk is het daarom dat dat ‘c’est la vie’ mij blijft jeuken. Dus vandaag maar de knoop doorgehakt en na ongeveer 20 jaar heb ik weer een afspraak gemaakt bij de logopediste. 

Nondeju, de afgelopen paar maanden irriteert dat stotteren me zó erg dat ik mezelf, in mijn eentje, aan het vervloeken ben. Het vreet energie (vitamine B12 helpt niet meer zeg maar) en ik merk dat ik de laatste tijd zelfs mijn mond dichthou omdat ik er geen zin in heb. En dat laatste kàn natuurlijk niet! Stel je voor!!! En wat ik vroeger bloedje irritant vond (mensen die de woorden en zinnen voor je afmaken grrrr), vind ik nu een verademing…. Dus het wordt tijd voor actie! NU! 

En dan wil ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om wat opmerkingen te plaatsen en wat vooroordelen weg te nemen. 

  • Nee, stotteren is niet charmant, grappig of leuk. 
  • Nee, ook niet als jij dat wel vindt. 
  • Niet weglopen als het te lang duurt, dat is nl vrij onbeschoft. 
  • Vraag niet om een mop te vertellen…om de clou moeten lachen terwijl de mop nog niet afgelopen is…nah…. 
  • Nee, ik besloot niet ineens om te gaan stotteren. Domkop. 
  • Nee mevrouw, u hoeft niet de grond in te zakken als uw kind hardop concludeert dat ik raar praat: …daar haal ik mijn voldoening uit 🙂 en dat is weer een mens meer die er van leert! 
  • Nee lekker ding, ik word niet nerveus van jou. Ik stotter gewoon. Welkom tot de echte wereld…
  • Het valt wél op…ik ben geen klein kind. Ik kan het aan. Echt. 
  • Zinnen of woorden af maken of al antwoord geven halverwege mijn zin…doe maar niet. Ik weet het: je zit anders nog tien minuten naar me te staren maar weet je…life’s a bitch…deal with it. 
  • Ga niet zenuwachtig doen…dat helpt mij niet…stresskip.
  • En als laatste…het komt overal voor hoor…dat iemand op een andere manier praat dan jij zelf. Niemand is hetzelfde. Echt. Kijk maar ‘ns om je heen…en doe je mond dicht…

    

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stotteren

    Uit de kast

    Geef een reactie

