Hoe is het mogelijk… 

Vandaag op een feestje gezellig gekletst. (Ik dacht dat ik om 18u naar huis ging, nog effe in keuken gekletst: hoppa 19.30u!!)  En toen kwam ergens het rij examen ter sprake. Niet geheel verrassend bij een rijschoolhouder maar dat terzijde ;).  Jonge meiden die er meerdere keren erover doen omdat ze tijdens het examen klotsende oksels hebben. Ik liet mijn verhaal even voor wat het was want dat ik ben geslaagd in 1 keer  is vrij apart te noemen. En dat ik dat zelf zeg is al heel wat. Ik bedoel…zelfs ik kan niet ontkennen dat vergissen tussen gas en rem op zich niet handig is voor een examen. Eigenlijk. 
Ik meld me bij CBR in Nijmegen in bosrijk gebied. Zonder bergen of heuvels.  Belangrijk detail voor later. Afijn, examinator komt aangelopen. Ik zal zijn verschijning nooit vergeten. Gewone lengte, behoorlijke buik, rode (oranje officieel gewoon) haren, enorme rode lange, niet bijgehouden, baard en een zelfde kleur grote ouderwetse bril met rookkleurige glazen. Mijn instructeur (in de eerste les reed ik een kikker dood en liet hij me 2 min geloven dat ik ten alle tijden voor dieren moest stoppen, hoe klein ook, zéker in zijn auto… Leuke vent was dat) gaat met hem kletsen, ik neem plaats in auto. “Lees dat nummerbord even voor me, wil je?” En wijst ergens vaag voor zich uit. Ik wil niet vragen ‘welke?’ want dat komt niet erg slim over. Dus ik lees het verste nummerbord op dat leesbaar is voor mij. Hij:” ik geloof je”. Okeeeeeeej.. Zij gaan achter de auto staan en vragen mij op de rem te trappen. Ik druk het gaspedaal zo hard in dat alle vogels wegvliegen in een omtrek van een paar kilometer en dat elke stresskip op dat plein weet dat dát het gaspedaal is. De beste man:” …en nu de rem graag” 

Meneer Baard gaat naast me zitten en omdat het erg warm is staat mijn raampje nog open. Ik controleer opvallend de spiegels en wil net door het geopende raam ‘doei’ zeggen naar mijn instructeur als hij iets mompelt. Ik hoor hem slecht en vraag wat hij zegt. “Gordel om!” F*ck! 

Ik zweer je dat we 15 munten zijn weg geweest en Meneer Bril geen extra woord heeft gesproken dan benoemen waar ik heen moest. En eenmaal op de snelweg gezegd dat ik afstand moest houden. (Das nu nog een puntje vindt ‘men’.)

Afijn, omdat we binnen 15 minuten alweer op terugweg waren, zónder de genoemde bijzondere verrichtingen dacht ik: ‘Ho, dit moet anders’. Ik weet niet of iemand bekend is bij cbr (zit deze nog op jonkerbos?!) in Nijmegen maar vlak voordat je de straat hier van inrijdt is er een soort van voorsorteer verhoginkje. Ik dacht: ‘potverdrie, ik kan de hellingproef zó goed, die moet hij wel zien’ en dus trok 18jarige Kim aan de handrem. Wachtend totdat ik kon oversteken. Meneer Bril leek wakker te worden en keek naar buiten geschokt. Vervolgens trek ik zo straks op dat ik dácht dat ik hem hoorde glimlachen maar ik zag niets. 20 meter van de ingang vandaan staat een container op straat en een auto stukje daarvoor geparkeerd. Of ik daar even wil inparkeren. Ik parkeerde met het foefje wat ik had geleerd (én nog gebruik trouwens), in één draai achteruit die auto ertussen. Zonder nog naar voren of achteren te gaan. Hij was net wakker maar kijkt mij soort van aan en opent het portier. Ik hang bijna over hem heen om te kijken hoever ik vd rand afsta. Ha! 5 cm. En ik glimlach voldaan. Ik zak misschien wel maar die f*cking bijzondere verrichtingen kàn ik gewoon! Damn! 
Vervolgens stapt hij uit, loopt zonder iets te zeggen naar binnen, komt drie minuten later naar buiten en kijkt op van mijn afwachtend gezicht. “Oh je bent geslaagd hoor….denk wel aan die afstand op de snelweg. Gefeliciteerd en tot ziens” 

Hoe is het mogelijk… 

Geef een reactie

